Prawdopodobnie to dla nich nawet lepiej, gdy ich książki nieco je przerastają. Książki dla dzieci powinny zawsze, podobnie zresztą jak i ich ubrania, pozostawiać możliwość dorośnięcia do nich; a książki dodatkowo powinny stanowić bodziec do tego dorastania.
J.R.R. Tolkien

czwartek, 5 września 2013

Od czapy

- Poświęćmy chwilę architekturze...
Oznajmił Stasiek na środku letniej łąki w samym środku wsi-i-lasu naszego. Fraza ta zdumiała mnie dość w tych okolicznościach, ale zaraz o, dołek z piachem, o żuk, o motyl.

Za jakiś czas znów.
- Słyszę muzykę - powiedziałam ja, bo słyszałam muzykę.
- Pokręćmy pupami! - odpowiedział mi chórem dwugłos, a potem radosny dwu-chichot szalony...

Innym razem.
- Szach mat! powiedział pan w meloniku. - oznajmia Brat filozoficznie nad kanapką z dżemem...
Ale o co chodzi?!



Chodzi o to, że... sama nie wiem. Gdzieś przeczytałam, że nie wiadomo, co autor brał, jak tworzył, ale działa. No, działa, potwierdzam. Ciekawe co myśli o tym królowa Pawła Mildnera - zlepek absurdalnie zestawionych tekstów z plakatowymi retro ilustracjami. Wszystko jednak nieduże i na tekturze. Rymowane. Dzieciaki łapią po jednym, dwóch czytaniach. Łapią i pamiętają. Co łapią, pozostanie tajemnicą autora. I dzieci.



Poświęćmy chwilę architekturze. 
Bieganie, choć zdrowe, nie służy fryzurze.
- Ale, ale, ale mnie służy dobrze, prrrawda? - pyta w tym miejscu zawsze Brat.
Prawda. Niech i wam służy ta ...lektura.





Paweł Mildner
Ciekawe, co myśli o tym królowa
wyd. Dwie Siostry 2013
książka kartonowa
ilustracje > tekst





Wydawnictwu dziękujemy za książkę.

5 komentarzy:

  1. Ja pisałam, że nie wiadomo co autor brał :D
    Książkę oddaliśmy do biblioteki, więc trochę poszła w zapomnienie, za to dziś w piaskownicy synek ni z tego, ni z owego na cały głos stwierdził: "A to świnia!". A za chwilę dodał: "A to krowa!".

    OdpowiedzUsuń
  2. Moje dzieci najbardziej lubią kum kum kum i jeszcze raz kum. Czy jakoś tak.
    Jak widać, liczy się nie tylko rym (w co wierzą święcie wszyscy poeci dla dzieci), ale rytm.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kwa, kwa...
      Poeci Dla Dzieci nie byli w większości na lekcjach z rytmu. Za to z rymów pewnie powtarzali klasę, bo bardzo im się utrwaliło.

      Usuń
  3. Nam służy...najbardziej strona gdzie Indianin Michał w zaroślach się chowa...Michał to mój mąż...córka zawsze mówi, że tatus tam się chowa:)

    OdpowiedzUsuń