Prawdopodobnie to dla nich nawet lepiej, gdy ich książki nieco je przerastają. Książki dla dzieci powinny zawsze, podobnie zresztą jak i ich ubrania, pozostawiać możliwość dorośnięcia do nich; a książki dodatkowo powinny stanowić bodziec do tego dorastania.
J.R.R. Tolkien

sobota, 7 stycznia 2012

Koziołek Matołek

Pozostając w kręgu pod-choinkowych prezentów, dodajmy - prezentów trafionych, nie mogę zapomnieć o Koziołku Matołku.
Moje się nie zachowały (cztery zeszytowe części), choć tata przywiózł mi je "z wojska", albo innego służbowego wyjazdu. W każdym razie, tata przywiózł, ale nie mam. Jednak pora, żeby Stasiek miał swoje, więc podpowiedziałam Mikołajowi na ucho i hop! znaleźliśmy pod choinką. Znalezisko to bardzo Staśka ucieszyło i zajęło na chwil dłuższych parę. Oraz umiliło długi powrót do domu jako warstwa obrazkowa do słuchowiska. No bo Stasiek Matołka już poznał jakiś czas temu. Słucha - zresztą też mojego ulubionego i pamiętanego z dzieciństwa - słuchowiska wydanego ponownie przez Bajki-Grajki. No i tak sprytnie sobie wymyśliłam, że skoro Stasiek słucha, to może by pooglądał prawdziwe obrazki do tego. I się sprawdziło. Oczywiście czytanie na dobranoc przez tatę też było, a nawet jak dzieć już zasnął, lampka wciąż jakoś nie gasła i słychać było nadal szelest przewracanych kartek. Tak więc okazało się to prezentem dla wszystkich - dla nas miłym wspomnieniem dzieciństwa, dla Staśka ilustracją bajki do słuchania (dość trudnej, przyznaję).
Mikołajowi jeszcze raz serdecznie dziękujemy!


A ja tylko poutyskuję sobie na boczku na formę, bo ta dość słaba. Plusem co prawda zebranie wszystkiego w jeden tom, w twardej oprawie, ale już kosmiczne różowy kolor tejże dość dziwnym pomysłem mi się wydaje. No i tragiczny papier, kredowy obowiązkowo, w dodatku dość cienki, wiotki i prześwitujący. I kolory mocno kolorowe, ale z drugiej strony moje postrzeganie koloru w Matołku zaburzone jest zapewne przez wybitne osiągnięcia polskiego drukarstwa lat 80. Więc już więcej się nie czepiam.


Przygody Koziołka Matołka
Kornel Makuszyński
ilustrował Marian Walentynowicz
wyd.  G&P  b.r.
oprawa twarda
obrazki = tekst









Bajki-Grajki 29, 30: Przygody Koziołka Matołka
Czyta Henryk Boukołowski 
Opracowanie muzyczne Marek Sewen
orkiestra pod dyrekcją kompozytora

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz